Treść strony
Integracja sensoryczna w SOSW
Metoda integracji sensorycznej jest metodą terapeutyczną stosowaną w terapii dzieci z opóźnieniami, zarówno w rozwoju psychoruchowym, jak również z trudnościami w nauce szkolnej. Twórczynią terapii jest Jean Ayres, która wykazała znaczenie trzech podstawowych systemów: dotykowego, przedsionkowego, propriocepcji - w procesie prawidłowego rozwoju dziecka. Integracja Sensoryczna jest procesem polegającym na przetwarzaniu w mózgu informacji odbieranych przez zmysły z całego naszego ciała, jak również z otaczającego nas świata. Nieprawidłowości tego procesu objawiają się występowaniem specyficznych problemów, a nazywane są zaburzeniami procesów integracji sensorycznej lub zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego wpływają negatywnie na wiele obszarów funkcjonowania dziecka. Opóźniają kształtowanie zdolności komunikacyjnych, rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny. Zadaniem terapii Integracji Sensorycznej jest dostarczanie dziecku, podczas jego aktywności ruchowej, bodźców sensorycznych, wywołujących w konsekwencji poprawę przetwarzania sensorycznego. Podczas terapii nie uczymy wykonywania konkretnych czynności, lecz poprzez nowe wzorce ruchowe utrwalamy nawyki właściwego przetwarzanie informacji sensorycznych.
